To personer svømmer. Grafikk.
Kicket i gang ny svømmesesong

Frøya, 6. - 10. august 2023

Kicket i gang ny svømmesesong

Namsos svømmeklubb hadde oppstartsleir på Frøya 6. - 10. august 2023. I alt 19 utøvere i alderen 9 - 18 år deltok, hvorav to av utøverne tilhører Leka svømmeklubb.

Svømmetalenter: I alt 19 utøvere i alderen 9-18 år deltok på svømmeleiren på Frøya.

Trenerteamet: Hege Aglen Elden, Gro Sørli Hanssen (Leka svømmeklubb), Trude Helene Nordhøy og Rune Elden.

Utøverne la åtte svømmetreninger bak seg på de fire dagene svømmeleiren varte – hver med to timers varighet. Det ble mye fokus på teknikktrening, noe utøverne syntes ble en myk og fin start etter sommerferien.

Bildekarusell: Teknikktrening

Brystsvømming i basseng. Foto.
Utøver svømmer crawl i basseng. Foto.
Brystsvømming i basseng. Foto.
Utøver svømmer butterfly i basseng. Foto.

Teknikktrening: Butterfly, rygg, bryst, crawl.

Utover svømmetrening, ble det også en økt med bevegelighetstrening og frilek i Frøyas fantastiske turnhall. Dette likte svømmerne veldig godt, og uttrykte ønske om mer av dette neste gang vi skal til Frøya.

Bevegelighetstrening: Basishallen på Frøya.

Svømmernes gjensynsglede var stor etter flere ukers sommerferie. Mellom treningsøktene var det rom for å slappe av eller frilek. Ofte var utøverne å finne i en sirkel på gulvet, der de lekte «mafia».

En kveld fikk vi også privat filmvisning på Frøya kino, der vi så Meg 2. Tusen takk til den snille «kinomannen» som organiserte dette for oss!

Bildekarusell: lek i vann og på land

Lek i basseng. Foto.
Utøverne sitter i en sirkel på gulvet og leker "mafia". Foto.

Godt sosialt miljø: Det ble tid til lek både i vann og på land.

På Sistranda barneskole, der vi bodde, fikk vi også benytte kantine og storkjøkken. Fasilitetene var fantastiske, og med intet mindre enn 9 voksne med i reisefølget i tillegg til trenerne, lå alt til rette for at sultne svømmere og trenere gikk rett fra trening til dekket bord med god, næringsrik mat.

Bildekarusell: flotte fasiliteter til matlaging

Foreldre tilbereder felles middag. Foto.
Kantine Sistranda barneskole. Foto.

Velsmakende, næringrik, klimavennlig, billig og hyggelig: Foreldregruppa disket opp med velsmakende og næringsrike middager til en billig penge. Alle middagsrester gikk med til lunsj neste dag, så dette var også meget klimavennlig.

Utover de fine fasilitetene på Sistranda barneskole, synes vi også det var helt topp at både svømmehall, basishall, kino og butikker lå bare en liten gåtur unna.

Frøya som treningsleirsted leverte på alle vis. Det gjorde også utøvere, trenere og foreldregruppa. En fornøyd gjeng vender nesa hjemover – full av motivasjon og pågangsmot til en ny svømmesesong.

Namsos svømmeklubb

10. august 2023